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Année académique 2016-2017
17/12/2017
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Dernière modification : le 28/09/2016 par GEORGE, Isabelle

Langue/Language


River and lake ecology (botanical and zoological aspects)
BIOL - F458

I. Informations générales
Intitulé de l'unité d'enseignement * River and lake ecology (botanical and zoological aspects)
Langue d'enseignement * Enseigné en anglais
Niveau du cadre de certification * Niveau 7 (2e cycle-MA/MC/MA60)
Discipline * Biologie
Titulaire(s) * [y inclus le coordonnateur] Isabelle GEORGE (coordonnateur), Ludwig TRIEST
II. Place de l'enseignement
Unité(s) d'enseignement co-requise(s) *
Unité(s) d'enseignement pré-requise(s) *
Connaissances et compétences pré-requises * General zoology (BIOL-F-202) and general botany (BIOL-F-201); physics and chemistry
Programme(s) d'études comprenant l'unité d'enseignement - M-BIORA - Master en biologie des organismes et écologie, à finalité approfondie (5 crédits, optionnel)
- M-BIORM - Master en Biologie des Organismes et Ecologie, à finalité Erasmus Mundus Masters Course in Tropical Biodiversity and Ecosystems (Tropimundo) (5 crédits, optionnel)
III. Objectifs et méthodologies
Contribution de l'unité d'enseignement au profil d'enseignement *
Objectifs de l'unité d'enseignement (et/ou acquis d'apprentissages spécifiques) *

To describe the continental aquatic ecosystems and to explain how they function. To introduce the concepts of food web interactions and cascading. To emphasize the anthropogenic impacts on aquatic ecosystems and their assessment.

Contenu de l'unité d'enseignement *

1. Introduction to limnology, 2. The abiotic frame in lentic systems (emphasis on lakes), 3. The abiotic frame in lotic systems (rivers as natural ecosystems), 4. Biotics: phytoplankton, zooplankton, bacteria in the water column, macrophytes, zoobenthos, sediment microorganisms, fish and other vertebrates 5. Food web interactions: the microbial loop, cascading trophic interactions, short term autogenic successions, niche shifts, 6. Applied limnology: monitoring the ecological quality of water bodies, restoration, biomanipulation

Méthodes d'enseignement et activités d'apprentissages *

Lectures with slides

practicals (1 experiment in 3 sessions)

Support(s) de cours indispensable(s) * Oui (1)
Autres supports de cours

powerpoint slides

word document for the practical work

Références, bibliographie et lectures recommandées *

Brönmark C. & Hansson L.-A. The biology of lakes and ponds, Oxford University Press.

Hynes H.B.N. The ecology of running waters, Liverpool University Press.

Kalff J. Limnology: inland water ecosystems, Prentice Hall.

Lampert W. & Sommer U. Limnoecology: the ecology of lakes and streams, Oxford University Press.

Wetzel R. Limnology: lake and river ecosystems, Academic Press – Elsevier

 

IV. Evaluation
Méthode(s) d'évaluation *

Oral exam (open book). Students pick up 2 or 3 questions (mostly graphs to interpret) and have min 1/2 h to prepare written answers as a support of the oral exam.

Report (on the practical work)

Construction de la note (en ce compris, la pondération des notes partielles) *

oral exam: 80% of the final score

report : 20% of the final score

Langue d'évaluation *

français, anglais (au choix de l'étudiant)

V. Organisation pratique
Institution organisatrice * ULB
Faculté gestionnaire * Sciences
Quadrimestre * Premier quadrimestre (NRE : 20267)
Horaire * Premier quadrimestre
Volume horaire
VI. Coordination pédagogique
Contact *

I.George (igeorge@ulb.ac.be, 02/6505924), L.Triest (ltriest@vub.ac.be)

Lieu d’enseignement *

lectures: VUB campus

practical work: Laboratory of Ecology of Aquatic systems, ULB Plaine Campus, A building

VII. Autres informations relatives à l’unité d’enseignement
Remarques

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